De people paradox

20 ontwikkelaars, 550 dagen, 0% verloop. Uitzonderlijke cijfers voor een bedrijf in de software-industrie, maar typisch Infi en zeker geen toevalstreffer...

Ons lage verloop zie ik als de natuurlijke uitkomst van een hele duidelijke filosofie rondom mensen die we bij Infi hanteren. In de komende weken wil ik hier in een serie blogposts wat meer over vertellen. 

Terugkijken is niet mijn sterkste kant: ik ben altijd zo druk bezig met plannen maken voor de toekomst, dat ik vaak vergeet om te genieten van wat we bereikt hebben. Dat lage verloop is echter iets wat zelfs tot mij doordringt en me steeds weer heel trots maakt. Ik zie dat als het grootst mogelijke compliment: je medewerkers die ervoor kiezen om bij je bedrijf te blijven, terwijl buiten de poorten iedereen om ze staat te vechten.

Het is daarnaast ook cruciaal voor ons als bedrijf. Code schrijven is mensenwerk, software schrijven voor een klant is sociaal werk. Hoe goed je daarin bent als bedrijf wordt eigenlijk maar door één factor bepaald: hoe goed zijn je mensen en hoe sterk zijn je teams. Dus goede mensen vinden en vasthouden en teams stabiel houden is een absolute voorwaarde als je je klanten goed wilt bedienen.

First who, then what

In de inleiding zei ik het al: we zijn daar best goed in geworden, niet alleen in het vinden, maar ook in het binden. Maar welke filosofie ligt daar nou onder? Voordat ik dat kan uitleggen, wil ik eerst vertellen over de 'people paradox'. 

Ik schreef het hierboven al: je mensen zijn de kern van je bedrijf, je hebt ze keihard nodig en je hebt ook keihard nodig dat ze voor jou kiezen. Daarmee bedoel ik niet alleen kiezen om voor je te gaan werken en voor je te blijven werken. Ik bedoel juist ook kiezen om met volle toewijding hun werk te doen en kiezen om te geven om het bedrijf waar ze voor werken.

Dit is natuurlijk niets nieuws. Jim Collins schreef het al op in Good to Great ('first who, then what'), iedere management guru beaamt dat en in zijn hart beseft eigenlijk iedere ondernemer wel dat zijn bedrijf voor het grootste deel draait op de commitment en loyaliteit van zijn mensen.

Afbeelding: uit het boek Good to Great van Jim Collins. 

"Ik wens je veel personeel toe"

Maar het gekke is dat je dit besef vaak helemaal niet terugziet in het gedrag van ondernemers. Het lijkt namelijk wel alsof veel mensen hun werknemers niet echt durven te vertrouwen. Dingen die je hoort langskomen: 'Je moet je personeel in de gaten houden, controleren, anders doen ze zo min mogelijk', 'Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen' en 'Toon vooral geen zwakheid of emoties naar je personeel toe, want dan maken ze er misbruik van'. En dan is er nog dat vreemde grapje dat iedereen altijd maakt over het oude Chinese spreekwoord: 'Ik wens je veel personeel toe'.

Precies dit is de people paradox. Als je mensen zo belangrijk zijn voor je, waarom durf je je dan niet voor ze open te stellen:

                        Hoe kun je mensen vragen om echt voor je te kiezen, als je ze niet vertrouwt?
        
Het antwoord op die vraag is: dat kun je niet en dat doen ze niet. In een omgeving zonder vertrouwen komen mensen op kantoor, doen wat er van ze verwacht wordt en springen na een tijdje op de volgende trein die langskomt. Zonder vertrouwen kun je niet binden of verbinden.

Daarmee is dit dus geen paradox, maar gewoon een erg onhandig, bijna zelf-destructief gedragspatroon waar sommige ondernemers met hun bedrijf in gevangen zitten. Uit dat patroon breken kan, maar begint bij een 'leap of faith' die niet voor iedereen makkelijk te maken is.

En nu? Lees snel verder in mijn tweede blog 'The Lone Ranger'!

Daniel is directeur bij Infi.

Gezocht: ondernemende nerds!

› Wil jij je hersens bij ons laten kraken?

Wil je iets waarmaken met Infi?

Wil jij een eigen webapplicatie of mobiele app waarmee jij het bij anderen maakt?

Waargemaakt door de nerds van Infi.
Nerds met liefde voor softwareontwikkeling en die kunnen communiceren. En heel belangrijk: wat we doen, doen we met veel lol!

Wij willen het fixen. Laat jij van je horen?

Voor wie heb je een vraag?