Lekker hacken en knutselen op Infinithon 2018

We hebben weer lekker geknutseld en gehackt op onze jaarlijkse Infinithon! Van gezichtsherkenning tot voice commands... Benieuwd wat we gemaakt hebben, en wie de winnaar was!? Lees dan vooral door!

Elk jaar, zodra de dagen kort worden, en de feestdagen naderen, houden we een Infinithon. Op vrijdagochtend starten we met een gezamenlijk ontbijt, om daarna (nagenoeg) nonstop te klussen en te hacken, tot zaterdagmiddag. De vooraf afgestemde projecten en groepen demonstreren dan hun productieklare applicaties bijzondere en bizarre prototypes. En we kiezen een winnaar natuurlijk! Hier is wat we dit jaar allemaal hebben gedaan.

Project Jedi Candy (WINNAAR!) 🖖 🤓

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, en het winnende project toelichten!

We hebben onze eigen snoepautomaat staan waar je voor €0,00 verscheidene snacks en dranken uit kunt halen. Maar dan moet je heel onhandig zelf de nummertjes in toetsen. Zo ouderwets! Dus wat hebben wij gedaan? Simpel! We hebben de hardware opnieuw gesoldeerd, verbonden met zowel gezichtsherkenning als gebarenherkenning met camera's. Loop naar de snoepautomaat, je gezicht wordt herkend, maak een zelfgekozen gebaar, dat wordt herkend, en BAM! Fristi!!

Meer weten!? Lees hier een uitgebreidere post over hoe we dit allemaal voor elkaar gekregen hebben!

Rube-Goldberg Machine (RUNNER UP)

De tweede plaats werd ferm geclaimed door het kleinste team van de Infinithon. Susanne legt uit wat ze hebben gemaakt:

Ja, ook ik heb gepairprogrammed! En Steven en ik zijn Python-experts geworden. We begonnen aan een veelbelovend en allesomvattend project. Een Rube Goldberg Machine, maar dan bedoeld om verschillende social media-kanalen aan elkaar te verbinden. We waren het kleinste Infinithon-team, met z’n drieën maar. Toen was onze allerliefste Michael ook nog ziek. Gelukkig hebben we hem toch deel kunnen laten uitmaken van het project en kan ik supergoed programmeren, dus no worries!

Susanne vervolgt:

Wat hebben we geleerd? Ik heb mijn soldeerskills ernstig verbeterd. Steven is een fantastische uitlegger. We hebben een knopje aan een Raspberry gemaakt, en er een ledje, muziekje en een vlaggetje aan vast geprogrammeerd. ‘Black Ant’ is een gratis deuntje, maar doet wat het moet doen. Facebook is niet aardig. Ook niet voor developers. Social media houdt sowieso niet van ons, we zijn door zowel Twitter als Facebook geblokt. Maar, dankzij Google, creativiteit en natuurlijk oneindige intelligentie, hebben we onze weg gevonden in Python3 en hebben we de tweede prijs (eigenlijk gedeelde eerste prijs) gewonnen in de onovertroffen Infinithon 2018! Trots!

GIOS: het Glorieuze Infi Omroep Systeem

Erik en Morten leggen uit wat dit precies inhoudt:

Omdat we bij Infi lekker agile werken, betekent dat dat je ongeveer 90% van je tijd in meetings zit. Dan heb je nog maar 10% van je tijd over om te herinneren wanneer je volgende meeting is - en dat is een probleem. Team GIOS bedacht om de outlook accounts van de vergaderruimtes te scannen. De kalenderitems die daaruit komen zouden dan omgeroepen worden zodat eenieder op tijd is bij zijn of haar meeting. Om zo’n meeting om te roepen moet je allerlei woorden kunnen laten uitspreken. Daarvoor heeft team GIOS haar eigen stemmen gebruikt om een audio-warehouse te creëren. Uiteindelijk bestond er zo een programma dat Outlook uitleest, daarvan een uit te spreken tekst vormt, en vervolgens die tekst uitspreekt via een geluidsbox door per woord een audiobestand te vinden en die aan elkaar te knopen.

Snips

Corné legt dit project namens zijn team uit:

We hebben nu zoveel schermen met cijfertjes en grafieken hangen bij Infi dat we eigenlijk door de bomen het bos niet meer zien. Daarom kwam Project Infi Voice Assistant met het idee om een assistant zoals Alexa of Google Home te maken, maar dan zonder alle privacy risico’s. Wij kozen er daarom voor om onze assistant te bouwen op het Snips framework. Hiermee draai je de complete assistant op een raspberry pi, zonder dat deze toegang tot internet nodig heeft. Vanaf nu kunnen we er met een simpel voice command achter komen wat onze week omzet is, of een collega aanwezig is/zou moeten zijn of zelfs een zakje chips uit de snoepautomaat laten vallen!

Team "Iets met Planten"

Anna kan ons vertellen hoe het plantenteam te werk is gegaan:

Team "Iets met planten" was het grootste team van de Infinithon en wilde graag... iets met planten. Deze lekker SMARTe formulering plus het hebben van negen product owners zou een recept voor mislukking moeten zijn. Hoe kan het dan dat er alsnog een prachtige plantenmuur in de teamruimte van team NLZIET staat? (Op dit moment dan, want hij is verrijdbaar.)

Anna vervolgt:

Nadat we vrijdag terug waren van de bouwmarkt en de intratuin splitsten we op in hoog- en laagtechnologische subteams, die elk hun eigen uitdagingen hadden. Dingen verbinden is lastig (hoe kom je erachter dat een snoertje geen data-pinnetjes heeft? na HEEL VEEL FRUSTRATIE. Hoe sluit je plantjes die over ruim 2 meter hoogte verdeeld zijn aan op hetzelfde vloeistofsysteem? Uhm... niet. En het zou ook makkelijker geweest zijn als we de juiste Arduino hadden bij de plantjes-onderdelenset die we hadden besteld.) Dus we kunnen nog wel even door met onze groene vingers, wat gelukkig een heerlijk ontstressende bezigheid is (op die datakabels na dan).

Unicornbox

DRY! Oftewel: Don't Repeat Yourself. We passen dit al toe in code, maar nog niet met het bijhouden van aanwezigheid. Team Unicornbox legt uit hoe ze de kalender-informatie terug hebben gebracht naar één bron:

Bij Infi hebben we al een tijdje een grote gezamenlijke ergernis: de aanwezigheidskalender. Er wordt een grote tabel bijgehouden, waar iedereen kan invullen op welke dagen hij aanwezig, afwezig of extern is. Er zijn hier alleen een aantal problemen mee: het is makkelijk om de hele tabel kapot te maken, of om elkaars wijzigingen in de weg te zitten.
Daarom hebben we als doel genomen om dit probleem op te lossen, zodat we het op één plek makkelijk kunnen invullen, waarbij er automatisch een mooi overzicht gemaakt wordt. De aangewezen plek hiervoor was de kalender, omdat de meeste mensen toch al in hun kalender zetten op welke dagen ze vrij zijn. Al snel vonden we een API, die we konden gebruiken om te praten met de kalender. Ondanks wat tegenslagen hebben we het toch voor elkaar gekregen om dit in een aanwezigheidskalender te gieten.

Tot volgend jaar?

Heerlijk, zo'n hackathon! Gelukkig voelt bijna elke dag wel als een (wat gelukkig wat serieuzere) hackathon. Wat een heerlijk vak hebben wij toch.

Tot volgend jaar!?

[Jeroen is developer bij Infi]

Wil je op de hoogte blijven van updates over hippe tech, een kijkje achter de schermen, of upcoming events? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je iets waarmaken met Infi?

Wil jij een eigen webapplicatie of mobiele app waarmee jij het bij anderen maakt?

Waargemaakt door de nerds van Infi.
Nerds met liefde voor softwareontwikkeling en die kunnen communiceren. En heel belangrijk: wat we doen, doen we met veel lol!

Wij willen het fixen. Laat jij van je horen?

Voor wie heb je een vraag?