Scaling Up Summit Europe 2016

Vorige week waren Freek, Daniel en ik namens Infi te gast bij de Scaling Up Summit van Spark Education in Driebergen. Dit staken we ervan op:

Binnen Infi werken we al een aantal jaar met de Rockefeller Habits, om te zorgen dat de mooie plannen die we maken ook binnen afzienbare tijd werkelijkheid worden. Van Spark hebben we geleerd om op die manier te werken: vandaar dat we steevast aanwezig zijn bij hun op groeibedrijven gerichte summits en masterclasses. We verheugden ons vooral op de verhalen van Jeff Sutherland, bedenker van Scrum, en Alexander Osterwalder, auteur van het bij ons geliefde Business Model Generation.

Scrum door Sutherland

Jeff Sutherland beet het spits af. De meeste teams binnen Infi werken volgens zijn methodiek: Scrum. Zowel onze eigen mensen als onze klanten zijn behoorlijk overtuigd van die werkwijze. Zo waardevol als Sutherlands geesteskind echter is voor ons werk, zo teleurstellend was zijn verhaal daarover. Sutherland haalde herinneringen op aan zijn tijd als kadet in het Amerikaanse leger en als Top Gun in Noord-Vietnam (gegarandeerd succes bij het Nederlands publiek!), praatte iets te uitgebreid over zijn PhD-onderzoek naar celdeling en verklaarde tenslotte dat er een correlatie bestaat tussen de wereldwijde afname van extreme armoede en de introductie van Scrum. Het ging me een beetje te ver, maar ik vond het vooral jammer dat ik niets nieuws hoorde over Scrum als werkwijze.

Goed luisteren

De tweede spreker was Adelle Revella, die een inspirerend verhaal vertelde over marketing. Zij zette op een overtuigende manier uiteen dat goede marketing uiteindelijk een kwestie is van heel erg goed luisteren - en dat bij voorkeur tijdens een persoonlijk gesprek met je klant! Verfrissend, na al die dooddoeners over big data. Ik wilde meteen haar boek kopen en kreeg zelfs bijna zin om een marketingafdeling te beginnen...

Verne Harnish, bedenker van de Rockefeller Habits, legde vervolgens de verbanden uit tussen de Rockefeller Habits, Agile werkwijzen en de manager als coach, in een verhaal dat op mij overkwam als een overzicht van de trends in de managementliteratuur. Niet nieuw, wel herkenbaar.

The Culture Map

Tenslotte presenteerde Alexander Osterwalder zijn nieuwe werk. Na zijn tools Business Model Canvas en Value Proposition Canvas, bedoeld voor het (letterlijk) in beeld brengen van respectievelijk je business model en de klantvraag, is Osterwalder nu bezig met het ontwikkelen van een nieuwe tool: The Culture Map. Deze moet ondernemers houvast bieden bij het cultiveren van bepaalde betrokkenheid binnen de organisatie, het verbeteren van interne communicatie en het vasthouden en schalen van goed werkgeverschap.

Allemaal dingen waar we de afgelopen twee jaar veel mee bezig zijn geweest bij Infi: we deden een feedbacktraining, vergrootten de interne transparantie tot iedereen echt zo ongeveer alles van het bedrijf wist, startten met werken in volledig zelfsturende teams, en schaften á la Netflix de hardware- en opleidingsbudgetten af (maar de vakantiedagen hebben we gelukkig gehouden!). Toen Osterwalder uit stond te leggen hoe je er als werkgever voor zou kunnen zorgen dat je medewerkers zich betrokken voelen, zaten wij dus stiekem een beetje te glunderen. Toch gaf hij een paar zinnige hints: een voor mij nieuwe gespreksvorm waarmee je in een grotere groep een probleem kunt oplossen, bijvoorbeeld. Ga ik binnenkort proberen!

Infi bij Scaling Up Summit Europe 2015

Al met al kon Scaling Up Summit Europe 2016 alleen maar tegenvallen na de lustrumeditie van vorig jaar in de Amsterdamse Zuiderkerk, toen de catering perfect was, de bezoekers talrijk waren en onze eigen Daniel ook nog eens een praatje gaf... Desondanks wel de moeite waard, vond ik!


[Jiska is HR-manager bij Infi]

Gezocht: ondernemende nerds!

› Wil jij je hersens bij ons laten kraken?

Wil je iets waarmaken met Infi?

Wil jij een eigen webapplicatie of mobiele app waarmee jij het bij anderen maakt?

Waargemaakt door de nerds van Infi.
Nerds met liefde voor softwareontwikkeling en die kunnen communiceren. En heel belangrijk: wat we doen, doen we met veel lol!

Wij willen het fixen. Laat jij van je horen?

Voor wie heb je een vraag?