Wat ik leerde op de ScaleUp Summit ‘17

Twee weken geleden ging ik met Daniel op pad naar de ScaleUp Summit in Amsterdam. Ik mocht onder andere business-goeroe Verne Harnish aanschouwen. Wat leer je nou van zo'n dag?

Inmiddels werk ik ruim een jaar bij Infi en is mijn kennis over THE Verne (aka ‘the Growth Guy’, expert op het gebied van strategische groei en auteur van onder andere Mastering the Rockefeller Habits en Scaling Up) uitgebreid van ‘die gast die dat boek heeft geschreven dat iedereen kent en waarin Infi wordt genoemd in de Nederlandse vertaling’, naar mijn actuele beeld van een snelle zakenman die bizar veel geld verdient met boeken schrijven over hoe je je bedrijf moet laten groeien en daar over spreken.

Kortom, ik was benieuwd. Naast Verne waren er overigens ook een hoop andere sprekers die de moeite waard zouden moeten zijn. De ScaleUp Summit vond dit jaar plaats in de Beurs van Berlage. Alleen al daar zijn was een verrijking van mijn leven (wat een mooi gebouw)! Kop koffie erbij, keiharde muziek van Pink – Raise your Glass bij de ontvangst, we zijn er klaar voor!

Greg Brenneman – Right Away & All At Once

Greg BrennemanDe eerste spreker was Greg Brenneman met zijn presentatie Right Away & All At Once, waarin hij ‘Five Steps to Transform Your Business and Enrich your Life’ presenteerde. Klinkt heerlijk, je organisatie en je leven verrijken in vijf stappen. Ik wil je ze niet onthouden (dus kijk hier), maar wil hier vooral delen wat ik heb meegenomen. De grootste take away? ‘Stop doing things that lose money!’ Het klinkt zo logisch, maar blijkt in de praktijk toch heel belangrijk om je bewust van te blijven.

Allard Droste – Semco in de polder

Allard DrosteDoor naar Allard Droste. Gelukkig, een presentatie in het Nederlands. Ik moest me toch best hard concentreren om me door het knauwende Amerikaans met regelmatige verwijzingen naar de kerk, Bijbel en levensbeschouwingen met CEO-vrienden van Brenneman heen te slaan. Terug naar Droste. Schrijver van het boek Semco in de polder. Hij bracht een inspirerend en energiek verhaal over het vertrouwen en loslaten van werknemers, ze hun eigen verantwoordelijkheid geven (die nemen ze thuis ook, dus waarom zou je ze op hun werk als kind behandelen) en hun eigen fouten laten maken en weer oplossen.

Hiermee zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf als hun bedrijf voelen, er alles voor geven en trots op zijn. Dit klinkt wellicht als een soort utopie, een onmogelijkheid, wie doet dat nou? Maar ik vond het juist mooi, ontroerend en baanbrekend. Zo kan het dus ook. Ik merk dat ik tijd nodig heb om te bedenken wat ik hier precies van vind. Wat doet Infi al en wat nog niet? En willen we dat? Willen mensen dat? Tijd voor een heisessie ;)

Trouwens, wat doet Droste zelf dan nog? Niets meer. De tijd is gekomen dat hij echt uit zijn bedrijf Aldowa stapt. En dat vindt hij dan eigenlijk ook nog wel best spannend. Ook die bekentenis vond ik verrassend oprecht.

Verne Harnish – Scaling Up!

Verne HarnishNa de lunch was het tijd voor THE Verne. Mijn conclusie? Ik vond dit de minst inspirerende spreker. Onnavolgbaar voor iemand die niet zo diep in de materie zit en hem nooit eerder heeft gezien: voor mij dus. Interessantste onderwerp? Pricing, abonnementsvormen als product en het praktijkvoorbeeld van pricing op een menukaart. De tip van Verne: zet je producten op volgorde van duur naar goedkoop en zet een idioot duur product op de kaart. Levert je een dikke omzetstijging op. Heerlijk, zo’n praktisch en concreet voorbeeld, daar kan ik iets mee.

Nog een tip van Verne? Lees Confessions of the Pricing Man van Hermann Simon.

Jacco van der Kooij – Challenges Companies Face in Achieving Growth Targets

Jacco van der KooijEn ja hoor. Een presentatie via een live-verbinding met Silicon Valley, waar Jacco van der Kooij van Winning by Design sprak. What could possibly go wrong? Niets, zo bleek! De verbinding was goed en de presentatie ook. Het voelde als in de collegebanken zitten en leren van een geanimeerde docent. Van der Kooij heeft me veel meer inzicht heeft gegeven in de ‘sales cycle’.

Wat neem ik mee? Allereerst, stel altijd, in ieder (sales)gesprek, de vrij vertaalde vraag ‘Ken je nog iemand anders voor wie wij iets kunnen betekenen?’. Ten tweede, ‘educate your client’. Ofwel, praat met je klanten over het probleem dat je voor hen kunt oplossen, niet over het product dat je hen wilt verkopen. Ten derde, ‘Angry Birds vs. schaken'. Dat statement zorgde voor een lach op mijn gezicht. Probeer niet te veel vooruit te denken en stappen van de ander te voorspellen. Trial and error. Probeer iets en als het dan niet lukt, probeer het opnieuw en op een andere manier. Wat een opluchting.

David Rendall – The Freak Factor

David RendallAnd Now for Something Completely Different. Uit de subtiele introductie van Kees de Jong bleek al dat deze spreker anders zou zijn dan alle anderen. David Rendall met zijn betoog (en boek) The Freak Factor. David was passend gekleed in roze broek en t-shirt waar ‘freak’ op gedrukt was. De eerste tien minuten dat hij aan het praten was, dacht ik dat ik naar een stand-up comedian aan het kijken was. Maar mijn verbazing sloeg om in waardering. De quote ‘What makes us weak also makes us strong’ is in mijn geheugen gegrift (mede dankzij het inprentingsmechanisme dat Rendall adequaat inzet, herhaling werkt!) en maakte de coach in mij los.

Wat een mooie boodschap. ‘Don’t try to fit in, find the right fit’. Voorbeelden van mensen met dyslexie, die het op school slecht deden en nu miljonair zijn, te over. Maak gebruik van je brein dat anders en op zijn unieke manier werkt, vergroot je sterke kant en besteed minder aandacht aan je zwaktes, die altijd aan de andere kant van het spectrum van die eigenschap staan. Die lessen neem ik mee’. Is het niet voor Infi, dan wel voor mezelf.

Nog eens?

En toen zat ik vol. Een inspirerende dag, met tussen de sprekers door interessante gesprekken met mede-bezoekers over zelfsturing, cultuurverandering binnen een bedrijf en HRM. Een aanrader? Zeker!

[Susanne is Officemanager bij Infi]

We zoeken een ervaren developer!

› Wil jij je hersens bij ons laten kraken?

Wil je iets waarmaken met Infi?

Wil jij een eigen webapplicatie of mobiele app waarmee jij het bij anderen maakt?

Waargemaakt door de nerds van Infi.
Nerds met liefde voor softwareontwikkeling en die kunnen communiceren. En heel belangrijk: wat we doen, doen we met veel lol!

Wij willen het fixen. Laat jij van je horen?

Voor wie heb je een vraag?