Zet AI in voor voorspellende analyse van jouw marketingdata met Clarke3

Groot nieuws! Wij kunnen de toekomst voorspellen! Ok, een klein beetje dan. Helaas weten we nog niet welk staatslot de jackpot wint... Maar met onze deep learning technologie kunnen we wél consumentengedrag voorspellen! Co-founder Sander vertelt erover. 

Eind 2017 hebben Morten en ik de Infi spin-off Clarke3 opgericht. Clarke3 gebruikt kunstmatige intelligentie om voorspellingen te doen voor online aanbieders die inzicht willen in het toekomstig gedrag van hun (potentiële) klanten. De naam is afkomstig van de 3e wet van Science-Fiction auteur Arthur C. Clarke. Deze luidt:

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Aan de slag voor NLZIET

Voor onze klant NLZIET voorspellen we welke proefabonnees betalende klant gaan worden. We hebben nu de eerste concrete resultaten behaald die we graag met je delen. NLZIET werkt met proefabonnees die, wanneer ze niet opzeggen, automatisch betalende maandabonnees worden. Voor NLZIET zit er dus veel waarde in om zo vroeg mogelijk te weten welke proefabonnees uiteindelijk betalende klanten zullen worden en welke eventueel kunnen gaan opzeggen of churnen. 

Hoe werkt dit?

Als eerste stap maakten we een model voor NLZIET. We keken hierbij naar een groot aantal kenmerken van gebruikers. Dit zijn kenmerken zoals waarop iemand kijkt, hoeveel werd gekeken, wanneer werd gekeken etc.  Al deze kenmerken voerden we aan ons voorspellend algoritme dat hier een model van maakte. Door dit model bestaande proefabonnees laten voorspellen waarvan wij al wel wisten of ze betalende klant gingen worden, konden we testen hoe goed het model presteerde.

Het model presenteerden we aan NLZIET. Direct daarna hebben we het model en ons platform ingezet om voorspellingen te gaan doen voor de bestaande proefabonnees. Op een aantal momenten tijdens de proefperiode voorspellen we nu de kans dat een gebruiker een betalende klant zal worden.

Deze scores worden doorgegeven aan het mailcampagne programma van NLZIET.  Hiermee kunnen de marketing medewerkers zelf campagnes opstellen die specifiek proefabonnees met een hoge of juist lage conversiekans benaderen.
 

De eerste resultaten voor een hogere conversie

De eerste resultaten zijn uitstekend! Ook in het echt komen de voorspellingen van het model goed overeen met de daadwerkelijke conversie van gebruikers. De eerste campagne mails worden nu verstuurd op basis van onze scores en worden nu gebruikt om een hogere conversie te behalen binnen NLZIET.

Wil je meer weten over wat kunstmatige intelligentie en het Clarke3 platform voor jouw organisatie of klant betekent? Of vind je het leuk om te weten hoe we dit technisch allemaal realiseren? Neem dan contact op met Morten of Sander en we wisselen graag van gedachten met je. 

[Sander is developer bij Infi & oprichter van Clarke3]

Wil je op de hoogte blijven van updates over hippe tech, een kijkje achter de schermen, of upcoming events? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil je iets waarmaken met Infi?

Wil jij een eigen webapplicatie of mobiele app waarmee jij het bij anderen maakt?

Waargemaakt door de nerds van Infi.
Nerds met liefde voor softwareontwikkeling en die kunnen communiceren. En heel belangrijk: wat we doen, doen we met veel lol!

Wij willen het fixen. Laat jij van je horen?

Voor wie heb je een vraag?