3 groeitips uit de Nationale Groei Masterclass

In het nieuws

Dinsdag 27 oktober zijn wij met een aantal ondernemende Infi’ers een dag aan de slag gegaan met de groei van Infi. Niet in een hutje op de hei, maar in een evenementenhal vol met andere groeibedrijven!

 

Samen groeien

Samen met 600 andere groeiondernemers, specialisten, fanatici en andere geïnteresseerden zaten wij in Studio21 in Hilversum klaar om onze hoofden vol te stoppen met nieuwe kennis. Dit alles in het kader van de Nationale Groei Masterclass, een evenement georganiseerd door NLevator en haar partners.

Infi is al jaren hard aan het groeien, en dat gaat niet vanzelf. In dit blog vertel ik je meer over dé drie lessen die ik uit de Nationale Groei Masterclass heb meegenomen. Ben je geen ondernemer? Maakt niet uit! Ik geloof dat deze lessen voor iedereen van waarde kunnen zijn.

1. Begin with the end in mind

De belangrijkste spreker op de Groei Masterclass was wel Verne Harnish, ook wel bekend als ‘Growth Guy’. Bij Infi werken wij al een tijdje volgens de door Verne ontwikkelde Rockefeller Habits. Dankzij deze groeistrategie groeien wij doelbewust en gezond, maar wel met een flinke snelheid. Als je Verne hoort spreken dan ben je al snel onder de indruk. Een goed geolied verhaal met een enorme bak aan takeaways.

Ook deze keynote zat weer vol met smeuige oneliners en inspirerende voorbeelden. Maar na de keynote was de rode draad door het verhaal van Verne al wel snel duidelijk. Één takeaway die ten grondslag ligt aan de hoe je als organisatie duurzaam groeit: zorg dat je een helder doel hebt waar je met z’n allen naar toe wil. Begin daarbij al eerste met een doel ver in de toekomst. In de woorden van Verne: je Big Hairy Audicious Goal (BHAG). De naam zegt het al, je BHAG moet gaan over waar jij over een langere termijn met je bedrijf wilt zijn. Maak het groot, maak het spannend, maak het uitdagend: wees creatief en heb lef.

Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je begonnen met ondernemen? Welk probleem wil jij oplossen? Als je deze vragen kan beantwoorden kan je ook je BHAG bepalen. Dit is jouw vizier op de toekomst en leidraad voor alles wat jij en je mensen doen. Vanuit dit doel bepaal je uiteindelijk ook je doelen op middenlange en korte termijn. Voor groei heb je focus nodig, en dat begint bij weten waar je met je team naartoe wilt.

2. Vind je bottlenecks en los ze op

Als ondernemer wil je overal je neus in te steken. Je bedrijf is je kindje en je wilt dat het goed gaat. Je maakt lange dagen en je hebt in de loop der tijd veel taken op je genomen. Herkenbaar? Heb je er dan wel eens bij stilgestaan dat jij zélf de groei belemmerende bottleneck binnen je bedrijf bent geworden? Als er één boodschap is die op de Nationale Groei Masterclass veel naar voren kwam is het wel het feit dat je als ondernemer tijd moet nemen om visie te vormen en je bedrijf te stroomlijnen. Bemoei je niet met allerlei wissewasjes, als het goed is ben je namelijk omringd door mensen die veel beter in hun werk zijn dan jij. Daarvoor heb je ze immers toch aangenomen?

Wat doe je dan wel? Nou, zodra jij jezelf hebt vrijgemaakt om het bedrijf écht te leiden kan je op zoek naar welke bottleneck er vervolgens jullie groei belemmert. Praat met je mensen, onderzoek wat jullie doen en bedenk samen wat jullie nou écht beperkt in jullie groei. Kom je personeel tekort? Of misschien juist klanten? Dan is dat je volgende bottleneck en dus jouw volgende uitdaging. Veel plezier met het oplossen!

3. Stay hungry, stay foolish

Als ondernemer vorm jij de visie en inspiratie voor de rest van je bedrijf. Dat betekent dat je ook op het vlak van je persoonlijke ontwikkeling tijd moet blijven steken in het verbreden van je kennis. Terugkerend thema in de Masterclass bleek het effectief vergaren van deze kennis te zijn. Niet gek ook, we hebben (digitale) bibliotheken vol met fantastische verhalen over ondernemersschap en prachtige literaire werken die je veel over de mens en het leven kunnen leren. Voorbeelden van hoe het wel moet, en ook heel veel over hoe juist niet. De waarheid heeft niemand in pacht, dus denk vooral ook nooit dat je bent uitgeleerd.

Als je de stap naar een goed boek zet bevind je je in goed gezelschap. Veel topondernemers maken wekelijks tijd om in alle rust en stilte een goed boek te lezen. Zo heeft Mark Zuckerberg zich in 2015 als doel gesteld elke twee weken een boek te lezen en leest Bill Gates zelfs elke week een boek. Leestip nodig? Scaling Up van Verne Harnish is een mooie start!

Simpel toch?

Ik kan me voorstellen dat deze lessen allemaal heel logisch klinken. Zo simpel, dat snapt toch iedereen? Helaas blijkt altijd maar weer dat juist datgene wat zo simpel lijkt ongelofelijk moeilijk is om écht goed te doen. Groei is en blijft hard werken, hoe makkelijk het ook klinkt.

Ik wens je veel succes en plezier met het behouden van je focus op de weg naar groei. Oh, en mocht je eens een kop koffie willen doen om meer over ons verhaal te horen dan kan je mij altijd mailen!

Fotografie door: Roger Toussaint l PixelBalance Photography

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of bel met Jolanda.