Frontmania 2022

Sterre Drikus In het nieuws

Op 5 oktober was Frontmania in de Jaarbeurs in Utrecht.

De dag begon (na een openingspraatje waarin jungle themed knuffeltjes het publiek in werden gegooid – het jungle thema blijft me nog steeds een raadsel) met een talk van Kilian Valkhof. Hierin liet hij zien hoe je met HTML en CSS bij bewegende features hetzelfde effect – maar met simpelere code – kunt bereiken als met Javascript. Het was gaaf om te zien hoeveel er mogelijk is met alleen HTML en CSS, en goed om te realiseren hoe men snel geneigd is dit met Javascript op te lossen terwijl dit niet per definitie makkelijker of beter is. Dingen als lazy loading, loading, scroll-snap-type en prefers-reduced-motion kwamen aan bod.

Kyle Simpson – Confessions from an Impostor

Na Kilian gingen we door naar Kyle en zijn ‘Confessions from an Impostor’, wat heel stiekem de laatste helft voornamelijk over het belang van accessibility ging. Met veel humor wist hij een ander perspectief te geven op het welbekende gevoel een impostor te zijn, namelijk:

“If you’re feeling like an impostor, you’re probably in the best possible position to learn and grow”.

Dit vind ik een waardevol perspectief. Het maakt de bom onschadelijk en gaat de verlammende kwaliteit die imposter syndrome kan hebben tegen. Impostor syndrome is niet de vijand, maar biedt een moment van reflectie. Wat betekent dit gevoel voor mij, waar komt het vandaan, en hoe kan ik bovenstaand perspectief hierop toepassen? Met deze mindset is het niet je vijand, maar je leidraad en motivator.

“When I feel impostor syndrome starts to bite, I know this means I’m passionate about something and that I’m surrounded by the right people to help me improve”.

Nog een andere waardevolle boodschap is om niet te wachten tot je iets volledig begrijpt om actie te ondernemen uit angst om te falen. Doen leidt tot leren, en leren leidt tot meer doen. Word een ‘professional impostor’ door vanuit diezelfde passie (en dus vaak onzekerheid) actie te ondernemen, geduldig te leren van de ervaringen die je gaandeweg op doet en te blijven vragen naar het ‘hoe?’ en ‘waarom?’.
De tweede helft draaide rondom de vraag waarom accessibility vaak wordt gezien als een optie in plaats van een prioriteit, en waarom het een prioriteit zou moeten zijn. Mocht je na bovenstaande samenvatting geïnteresseerd zijn in de uitgebreidere versie, kun je zijn ‘Confessions from an Impostor’ ook op YouTube vinden.

Vince Liem – Improve Customer Experience using GPT-3

Naast talks over CSS, accessibility, en impostor syndrome vertelde Vince Liem ons hoe je klantervaring kunt verbeteren met door kunstmatige intelligentie gegenereerde gepersonaliseerde content. Met het recentelijk uitgebrachte Stable Diffusion (ook wel bekend van DALL-E) tekst-naar-beeldmodel kun je op basis van “prompts” afbeeldingen laten genereren in welke stijl dan ook. Met het eveneens recentelijke uitgebrachte GPT-3 taalmodel kun je ook op basis van prompts teksten genereren. Combineer dit met je klantendata en je kunt gepersonaliseerde advertenties maken. In de context van een fictief toerismebedrijf werden er enkele voorbeelden gegeven om een tropisch eiland te promoten: Als Klant A van wandelen houdt, dan genereer je een afbeelding van een wandelroute in de bergen en genereer je een tekst die gaat over outdoor activiteiten. Als Klant B juist op het strand wil liggen en niets wil doen dan kun je deze vervolgens afbeeldingen en teksten over zon, zee, stranden en cocktails voorschotelen.

 

Vier, door Stable diffusion gegenereerde, afbeeldingen van een wandelend stel in de tropische natuur

Dat er nog wat haken en ogen aan zitten werd duidelijk: Tijdens het rondspelen met de GPT-3 playground van OpenAI kwamen er af en toe wat vulgaire tekst voorbeelden tevoorschijn. Helemaal production-ready is het misschien dus nog niet. Om nog maar te zwijgen over de tijd en moeite die het kost om bruikbare klantendata te verzamelen, incluis de daaruit voortvloeiende privacy issues die getackeld moeten worden.

A tourism advertisement text generated by GPT-3

Een erg geslaagde dag met veel interessante talks. Op naar de volgende Frontmania!

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of bel met Jolanda.