In-app purchases

Daniel Techniek

Een film of abonnement kopen in een app is zo gepiept. Maar hoe werkt de techniek achter ‘in-app purchases’? En waarom hebben Epic Games en Apple er ruzie over?

Epic Games is het bedrijf achter de razend populaire game Fortnite. Na succes op de Playstation, Xbox en computer besloten ze een mobiele game uit te brengen. Met succes: Epic verdiende er sinds de iOS lancering zo’n 1 miljard euro mee. Spelers kunnen vanuit de app nieuwe outfits en wapens kopen. Die geven overigens geen garantie op succes: de ‘upgrades’ zijn puur esthetisch. De aankopen die spelers doen heten in-app purchases. Over deze dienst van Apple en Google is de laatste tijd veel te doen. Zo is Fortnite inmiddels door beide bedrijven verwijderd uit de app stores.

Wat zijn in-app purchases en wat kun je er mee?

In-app purchases zijn online diensten of producten die gebruikers met een snelle handeling vanuit een app kunnen aanschaffen. Denk aan een abonnement, upgrades in een videogame of een film. Meestal is het gebruikersaccount van de app store gekoppeld aan de creditcard van de gebruiker. Apple en Google leveren de infrastructuur om de aankopen mogelijk te maken, zodat er geen koppeling nodig is met bijvoorbeeld Stripe of Adyen. Dat scheelt heel wat bouwwerk. Bovendien zijn gebruikers er zeker van dat ze veilig online betalen. De administratie van aankopen, abonnementen en diensten ligt wel bij de ontwikkelaar en eigenaar van de app. Dat stukje bouwen wij regelmatig voor klanten.

In-app purchases zijn een goede manier om inkomsten te genereren met je app. Die inkomsten deel je als eigenaar van de app wel voor 30% met Apple of Google. Een aantal grote bedrijven vindt 30% een erg forse afdracht. Zo schreef Spotify er al een open brief over, maar de heftigste clash gaat tussen Epic Games en Apple. Epic besloot een eigen betaalsysteem op te zetten om de verplichte afdracht aan Apple te omzeilen. Door deze onafhankelijkheid van Apple waren de prijzen in het eigen betaalsysteem ook aanzienlijk lager.

Apple reageerde door alle apps van Epic uit de App Store te halen. De twee giganten bevechten elkaar nu in de rechtbank. Tot dusver wint Apple keer op keer, maar daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Epic is naar de Europese Commissie gestapt en die heeft al vaker hard opgetreden tegen machtsmisbruik van techbedrijven. Uit coulance heeft Apple onlangs wel een ‘MKB-afdracht’ in het leven geroepen: kleinere bedrijven dragen slechts 15% af. Wil je weten of je daarvoor in aanmerking komt? Stuur een mailtje of bel ons.

Onze ervaringen

Bij Infi hebben we voor een van onze klanten, datingsite Pepper, het abonnement via een in-app purchase beschikbaar gemaakt. Daarvoor gebruikten we de infrastructuur van Apple en Google maar moesten we ook code schrijven om de administratie te doen. Hoe dat werkt, beschrijven we hieronder.

Er zijn 4 verschillende soorten in-app purchases: verbruiksartikelen (nieuw leven in een game), non-verbruiksartikelen (nieuwe filters in een foto-app), automatische abonnementen (magazine abonnement) en handmatige abonnementen (zoals een seizoenspas voor ESPN Eredivisie). De verschillen zitten in de levensduur van de aankoop en of je als gebruiker handmatig moet verlengen of niet. Ongeacht het type aankoop krijg je als eigenaar van de app een digitaal ‘bonnetje’ met de details van de aankoop. Aan ons, als ontwikkelaars, de taak om de bonnetjes regelmatig te valideren. Wij kijken of het afgesloten abonnement verlopen is, en of we dus de diensten moeten stopzetten. Dat stukje bouwen wij, dat is de back-end van in-app purchases.

Het toevoegen van in-app purchases biedt de kans een veilige en soepele inkomstenstroom te genereren. Maar het moet wel passen bij je core-business. Zoals gezegd zijn in-app purchases alleen voor online producten die in de app kunnen worden gebruikt. Wil je producten zoals boodschappen of boeken verkopen via je app? Dan kun je altijd nog betalingen laten lopen via Apple Pay en Google Pay. We kijken graag met je naar de mogelijkheden die bij jouw (toekomstige) app passen.

Infi. We make it real.

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of geef een belletje.