Infi verbetert usability Couverts app

Projecten

Bij Infi bestuderen we waar mogelijk de ervaringen die gebruikers van ‘onze’ apps hebben. In dit blog vertel ik je meer over het belang van deze ervaringen tijdens het vernieuwen van de Couverts app.

Tijd voor een update

Alle projecten bij Infi worden in nauwe samenwerking met onze klanten uitgevoerd. Het is gebruikelijk dat we bij elkaar op kantoor werken, waardoor de betrokkenheid groot is en we zien wat er speelt. Het Couverts team heeft de voorgaande periode vooral gewerkt aan verbetering van de Couverts website en de bouw van speciale actiesites. Tijdens deze werkzaamheden werd het steeds duidelijker dat de iOS app ook toe was aan een flinke update. De gebruikersreviews in de App Store waren niet unaniem lovend en Couverts wilde het voor klanten ook makkelijker maken om een persoonlijk profiel aan te maken.

Designed by team effort

De grootste focus voor deze update lag op design. Een nieuw appdesign met een look en feel die dichter bij de webversie staat zorgt voor herkenning en vertrouwen. Met dit uitgangspunt is het nieuwe design voor de iOS app ontwikkeld. We zijn in kleine stapjes gaan ontwikkelen, waarbij elke nieuwe of gewijzigde feature door het team werd getest en beoordeeld. Door verbeteringen snel door te voeren werd voorkomen dat er aan het eind van het traject een enorme waslijst aan openstaande punten overbleef. Testversies van de app werden verspreid onder collega’s binnen en buiten het team. Op deze manier kregen we zo veel en zo breed mogelijke feedback.

De update van de app is uitgevoerd door een team bestaande uit een Ontwikkelaar, een Designer en een Product Owner van Couverts. We hebben er met dit relatief kleine team voor gekozen om het ontwikkelproces (Agile/Scrum) flexibel toe te passen. Zo zorgden we voor voldoende onderling contact en inzicht in de status van eventuele problemen.

Gebruiker centraal in nieuw design

Interactie met gebruikers wordt in de nieuwe update van de Couverts app primair ondersteund door het nieuwe design. Duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid zorgen ervoor dat gebruikers niet snel afhaken. Na het opstarten van de app wordt de gebruiker gevraagd om in te loggen. Uit ervaring weten we dat niet alle gebruikers hiervan zijn gediend; ze willen soms eerst rondkijken voordat ze hun persoonlijke gegevens prijs geven. De marketeers willen echter graag e-mailadressen veramelen.

Wij waren van mening dat wij beide wensen konden bedienen door eerst de gebruikers te overtuigen van het nut van de app om ze daarna de waarde van een eigen account te laten zien. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om een opt-out mogelijkheid in het design op te nemen. Iedereen kan de app nu gratis gebruiken en uitproberen. Gebruikers die meer service willen kunnen door het aanmaken van een persoonlijke account nog eenvoudiger reserveren en reviews schrijven.

Meten is weten

Na release van de vernieuwde app hadden we al snel baat van de scherpe focus op de gebruikerservaring. We zagen in onze analytics-tools dat een nieuwe feature minder vaak werd gebruikt dan verwacht. De zogenaamde ‘mapfunctie’: kantel het toestel en alle gevonden restaurants worden fullscreen op een kaart weergegeven. Om het voor onze gebruikers duidelijker te maken dat deze functie bestaat hebben we een eenmalige pop-up melding toegevoegd met uitleg over de functie. We kunnen nu ook weer meten of deze nieuwe toevoeging ook echt de gewenste verbetering gaat bieden!

Max, Product Owner bij Couverts, over onze aanpak:

Door de verbeteringen in de app hebben we een groot aantal nieuwe reviews in de App Store ontvangen, waarvan 95% met 5 sterren!

Bewezen succes

Door te luisteren naar ervaringen van gebruikers en te kijken naar het gebruik van de Couverts app hebben we een aantal essentiële wijzigingen in het design van de nieuwe Couverts app door kunnen voeren. Dankzij het nieuwe design is de uitstraling van de app frisser geworden en zijn er ook nieuwe mogelijkheden om elementen uit het design met enige regelmaat te veranderen. Bijvoorbeeld op basis van de seizoenen of tijdens feestdagen. Het team heeft de app met deze update een stuk aantrekkelijker gemaakt voor iedereen.

Dit alles wordt ondersteund door de harde cijfers: het aantal supportverzoeken is sinds de release van de update sterk gedaald en in de App Store zijn nu voornamelijk positieve reviews te vinden. We zijn dan ook niet voor niets erg trots op wat we hebben neergezet. Op naar de volgende update!

Benieuwd naar de app? Download snel de nieuwe Couverts iOS app!

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of bel met Jolanda.