Spreken met Impact
Bij Infi zitten we niet alleen te programmeren, maar vinden we het ook belangrijk dat iedereen regelmatig aan kennisdeling doet. Dat is vaak in de vorm van een presentatie. Op dit moment is het al bijna niet meer voor te stellen door het coronavirus, maar ooit ging dat door voor een groep mensen te staan die minder dan 1,5 meter afstand houden. Samen met Jeroen deed ik daarom de cursus Spreken met Impact om meer te leren over effectief kennis delen.
Het is niet moeilijk om voorbeelden te bedenken van inspirerende sprekers. Mensen als Martin Luther King, Barack Obama, John F. Kennedy komen vaak naar voren. Maar wat zorgt er voor dat hun speeches zo goed blijven hangen? Het antwoord is gelukkig niet dat je Amerikaan moet zijn. Hoewel we tijdens Spreken met Impact veel en vooral persoonlijke tips kregen, zijn er twee acroniemen die een belangrijk deel omvatten van wat een goede spreker maakt: BLISS en SUCCESs. Door deze goed te gebruiken breng je je spreken al snel naar een hoger niveau.
Bliss
- Believe: Je kunt je publiek alleen overtuigen als je zelf overtuigd bent.
- Listen: Weet wat je publiek beweegt en vind daar aansluiting bij.
- Instrument: Zet je lichaam stevig neer en heb een open houding naar het publiek toe.
- Sound: Gebruik dynamiek in je stem om de aandacht van het publiek vast te houden, en bijvoorbeeld te signaleren wanneer je bij het einde van de presentatie komt.
- Silence: Gebruik pauzes om je verhaal kracht bij te zetten. Dit voelt vaak onnatuurlijk, omdat we bij een presentatie graag doorpraten. Dan vullen we de stilte nog liever met de beruchte “uh…”. Dat is op zich geen probleem, maar het kan ook heel krachtig werken door een stilte te laten vallen.
BLISS gaat heel erg over de impact die je maakt met de zaken die rond een presentatie spelen. Niet zozeer de inhoud van je verhaal, maar hoe goed je die kan overbrengen.
Voor mij blijkt het stukje Believe erg sterk te werken. Omdat de deelnemers van de cursus divers zijn kon ik geen inhoudelijke presentatie over een technisch onderwerp doen. Daarom deed ik iets over een andere passie van mij: geschiedenis. Het bleek dat omdat ik het onderwerp heel leuk vond, ik veel dingen al automatisch goed of beter begon te doen. Dat inzicht kan ik nu gebruiken om al aan het begin van een presentatie in de juiste modus te komen. Als iemand nog iets wil weten over de Romeinse consul Lucius Cornelius Sulla en hoe we zijn voorbeeld op de huidige politiek kunnen betrekken, dan ben ik je man.
Success
Het tweede acroniem dat sterk naar voren kwam is SUCCESs (de laatste S staat nergens voor, waaraan je kan zien dat het niet door een Nederlander is bedacht). Deze gaat over de inhoud van je verhaal en komt uit het boek Made to Stick van Chip en Dan Heath. In hun boek geven ze tientallen aansprekende voorbeelden van impactvolle boodschappen, die ze scoren aan de hand van zes eigenschappen.
- Simple: Beperk je verhaal tot de kern.
- Unexpected: Pak de aandacht van je publiek met iets onverwachts.
- Concrete: Geef voorbeelden zodat het verhaal concreet wordt.
- Credible: Zorg dat je verhaal geloofwaardig is. Als je er zelf in gelooft (Believe uit BLISS) is dat makkelijker.
- Emotion: Roep emoties op en laat die ook zien, zodat je mensen raakt met je verhaal. Je kan dit ook gebruiken door bijvoorbeeld een gedeeld gevoel te benoemen. Dit hangt dus ook samen met Listen.
- Story: Vertel een verhaal met details, maak het spannend. Hier komt de Silence van pas.
Een verhaal met alle elementen erin blijft zeker plakken bij de toehoorders, en dat is belangrijk als je kennis aan het delen bent. Je wil immers mensen iets leren of ervoor zorgen dat ze overgaan tot actie.
Made to Stick vond ik een geweldig boek en iedereen die beter wil presenteren of kennis delen zou het moeten lezen. Het is blijkt soms erg eenvoudig je boodschap iets aan te passen waardoor het verhaal de toehoorders een stuk beter bijblijft.
Ook voor Jeroen was dit zijn favoriete onderdeel:
Met name het SUCCESs acroniem uit Made to Stick heeft mijn manier van spreken (en ook schrijven) compleet veranderd. Voor anderen wellicht subtiel merkbaar in mijn praatjes, maar voor mij een verschil van dag en nacht: zoveel meer plezier in presentaties nu!
Conclusie
Jeroen en ik hebben veel geleerd tijdens Spreken met Impact, en zouden de cursus zeker aanraden voor iedereen die meer wil leren over goed en effectief presenteren. Jeroen vat dit mooi samen:
Mijn doel was om “te leren leren”: weten wat alle dingen zijn om op te letten, en om in mijn verdere werkende leven te blijven verbeteren. De cursus maakte de verwachtingen meer dan waard, en dit doel is zeker behaald!
Om de tijd thuis ondertussen door te komen raden we zeker het boek Made to Stick aan. Wie weet maak je ineens een veel grotere impact bij de volgende online vergadering!