Grote kartonnen dobbelstenen met op elke kant een kernklant waarde geschreven: Samen, Techniek, Geld, Werkwijze en Impact

Strategie in Fort Lent

Sterre Achter de schermen

Afgelopen dinsdag reisde Infi af naar Fort Lent in Nijmegen om met elkaar te praten over kernklanten. Wat betekent een kernklant nou eigenlijk? Waarom is dit begrip belangrijk voor Infi? Van welke soort klanten wordt Infi nou echt blij?

Om antwoord te krijgen op deze vragen werden er verschillende oefeningen uit de kast getrokken, begeleid door de enthousiaste trainers van The Rookie Minds.

Elastiekjes en knopen

Zo had iedereen een voorwerp meegebracht dat een klant representeerde. Denk aan een elastiekje als metafoor voor de mate van flexibiliteit en ‘rek’ binnen de samenwerking met de klant, of een in de knoop gelegd voorwerp dat het probleemoplossend werken en het ontwarren van problemen symboliseert.

De leukste metaforen kwamen voorbij – een super toffe manier om over onze klanten na te denken en hierover met elkaar in gesprek te gaan!

Voorwerpen die een klant symboliseren zoals een set jongleerballen, een EHBO doos en een pingpong batje

Kernwaarden en kernklanten

Ook bleven onze kernklantwaarden (Samen, Techniek, Impact, Werkwijze en Geld) niet onbesproken. Wat komt er in ons op wanneer we aan die waarden denken, wat zijn vragen die we graag willen stellen aan potentiële klanten en hoe scoren onze huidige klanten eigenlijk op deze vijf waarden?

Spinnenwebben

Om die laatste vraag te beantwoorden gingen we aan de slag met zogenoemde spinnenwebben (zie voorbeeld in de foto hieronder). Elk uiteinde staat voor een kernwaarde – hoe hoger de klant scoort, hoe meer het balletje richting het buitenste uiteinde ligt.

Nu lijkt het ons niet realistisch om te verwachten dat de klant op alle waarden hoog scoort – het kan zomaar zijn dat we de potentiële impact fantastisch vinden, maar het niet zoveel geld in het laatje brengt. Dit is prima, zolang het elkaar maar compenseert en er een collectieve balans is tussen deze waarden binnen Infi. Naast het bespreken van de al bestaande waarden, werd er ook gesproken over potentiële nieuwe waarden, zoals locatie, domein en maatschappelijke impact.

Figuur van tape lijnen op de grond dat op een spinnenweb lijkt, met aan de uiteinden de vijf kernwaarden: Samen, Techniek, Werkwijze, Geld en Impact

Al dit gedenk en gepraat over klanten is natuurlijk best intensief, dus was het extra fijn om tussen al het harde werken door van de mooie locatie te kunnen genieten en even flink uit te waaien tijdens een wandeling langs de Waal.

We sloten de dag af met nieuwe perspectieven en uiteraard een welverdiende borrel – een geslaagde strategiedag dus! 

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of bel met Jolanda.