Wat is de toegevoegde waarde van mijn code?
Als ontwikkelaar bij Infi wil ik de beste oplossing voor mijn klant bouwen. Ik wil het domein van het product kennen en weten wat we aan het oplossen zijn – voor één of meerdere doelgroepen.
Het Value Proposition Canvas van Alexander Osterwalder biedt mij een hulpmiddel om zonder overzicht te verliezen, gericht te kunnen praten over de toegevoegde waarde die mijn code zou kunnen opleveren.
Weg met wollige keuzes
Binnen de kaders van een project, waarbij tijd, geld en beschikbare capaciteit een grote rol spelen, is het belangrijk om bewuste keuzes te maken in het toevoegen van functionaliteit. Ook beslissingen over de manier waarop je deze functionaliteit bouwt, zijn belangrijk. Is het niet zonde als je best technische werk de minste waarde oplevert? Heeft je klant dan wel waar voor zijn geld gekregen? Als technisch partner draag je volgens mij de gedeelde verantwoordelijkheid om deze afwegingen inzichtelijk te maken voor je klant. Tijdens mijn afstuderen heb ik van het model gebruik gemaakt om voor een product in de zorg inzichtelijk te maken hoe het product waarde toevoegde ten opzichte van concurrenten en waar we nog het verschil konden maken. Het model maakte uiteindelijk ‘wollige’ keuzes behoorlijk concreet voor mij en mijn opdrachtgever.
Hoe werkt Value Proposition Canvas?
Het Value Proposition Canvas is een model waarmee je enerzijds de doelgroep(en) van een klant in kaart brengt. Je observeert welke taken gebruikers hebben, welke ‘Pains’ ervaren zij daarbij en welke ‘Gains’ verwachten ze. Anderzijds breng je de ‘Gain Creators’ en ‘Pain Relievers’ van je product in kaart. Dit klinkt wat vaag maar de onderstaande afbeelding maakt het waarschijnlijk een stuk duidelijker.
In de praktijk hang je in verschillende sessies of in de kamer waar je werkt een paar grote vellen papier op en deze vul je met post-its. Op de post-its schrijf je dus Gains, Pains, Pain relievers, Gain creators, Customer jobs of Products & services. Het is de bedoeling dat de inhoud op de post-its zo goed en zo kwaad mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Met name aan de gebruikerskant. Voor de beschreven items wil je namelijk waarde toevoegen.
Geverifieerd inzicht
Op het moment dat je denkt dat jouw beeld van ‘de werkelijkheid’ voldoende is (en waar mogelijk geverifieerd) ga je kijken of jouw product een ‘fit’ heeft met de beoogde customer profiles. In het geval van een nieuw product is het zaak om zoveel mogelijk invullingen van de value map te prototypen en zo te kijken in welke vorm je product of dienst de meeste waarde toevoegt. Het canvas hielp mij vooral omdat je al je ideeën overzichtelijk voor je op een vel papier ziet. Het invullen van het canvas is in eerste instantie ook iets wat vanuit jezelf en je team moet komen, klanten / gebruikers kunnen vaak minder goed verwoorden waar ze mee zitten of wat ze verwachten. Een customer profile dat eenmaal ook gevalideerd is, biedt een eerlijke sparring-partner die jou helpt beslissingen te maken.
Meer leren over Value Proposition Canvas
De handson ervaring is het moment waarop het voor mij echt ging leven. Zou je onderstaande afbeelding voor jouw product of dienst kunnen invullen?
Ik kan waarschijnlijk nog vele pagina’s vol schrijven over het nut, de valkuilen en andere eigenaardigheden van het Value Proposition Canvas, maar mijn tip is: kijk onderstaande video over of lees het boek The Value Proposition Canvas. Neem een uurtje de tijd en ga er mee aan de slag!
Als je vragen hebt, stuur deze naar matthijs@infi.nl.