Hoe start je een community: talks, dojos & pizza’s
Zestien talks, honderddertig pizzas, zes lighting-talks, 232 leden, negen locaties en een dojo: het eerste seizoen Nimma.codes zit er op! Samen met onze vrienden van Webbio zijn we in 2022 een nieuwe developer community gestart voor developers in de regio Arnhem-Nijmegen. Inmiddels hebben we negen bijeenkomsten georganiseerd en kijken we terug op een geslaagd eerste seizoen.
In Utrecht leveren Infi en Infi-medewerkers al jaren aan actieve bijdrage aan DomCode. We vinden dit leuk om te doen, leren er een boel en vinden het waardevol om bij te dragen aan de develop community en het developer klimaat in de regio. Toen de vestiging in Nijmegen startte waren we eigenlijk op zoek naar iets vergelijkbaars in Nijmegen maar konden dat niet vinden. Dus hebben we het initiatief genomen om zo’n community te starten.
Hoe begin je zo’n community? In ons geval hadden we duidelijk voorbeeld van wat we wilden: DomCode was een goed voorbeeld van het soort community dat we wilden starten. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. We hebben een naam bedacht, domeinnaam geregistreerd, een bevriende designer gevraagd een logo en huisstijl te maken en we hebben een eerste versie van de Nimma.codes website gemaakt met daarop een uitleg van hetgeen we wilden bereiken. Vervolgens zijn we met de informatie een rondje gaan maken langs collega bedrijven in Nijmegen.
Ons doel was van Nimma.codes een open community van te maken die zich op termijn zelf in stand zou houden en het vooral niet teveel te verbinden of afhankelijk laten zijn van Infi. Daarom wilden we graag een of twee bedrijven vinden die mee wilden doen met de organisatie en/of een eerste meetup wilden hosten. We zijn door verschillende bedrijven enthousiast ontvangen die allemaal wel een keer iets zouden willen hosten, maar Joeri en Sander van Webbio gaven meteen aan ook wel mee te willen helpen organiseren. Met z’n vieren hebben we de community verder vormgegeven: een slack organisatie gestart, een groep gestart op meetup.com en zijn we aan de slag gegaan om de eerste drie bijeenkomsten te plannen.
Het bleek al snel dat we met Nimma.codes een behoefte vervullen. Via onze slack community en op onze meetup pagina kregen we enthousiaste reacties. Developers waren blij dat er eindelijk (weer) events voor hen georganiseerd werden in de regio. Met een paar van de eerste meetup leden zijn we in juli 2022 gezellig in de zon op een terras gaan zitten om te brainstormen over onderwerpen.
We zijn nu een jaar na de bijeenkomst met de eerste leden op het terras. Het organizer-team is gegroeid van vier naar zes en door wat baanwisselingen zijn we nu ook met mensen van zes verschillende bedrijven. We hebben ons doel gehaald om negen bijeenkomsten te organiseren, die ook allemaal goed bezocht zijn. Elke keer zijn er tussen de twintig en veertig mensen geweest. En ook fifty-fifty nieuwe bezoekers en bezoekers die al een keer geweest zijn. Wat ons betreft is dat een teken dat de community leeft: Deelnemers vinden het interessant en leuk genoeg zodat mensen terugkomen en er is ook continue aanwas van nieuwe leden.
We hebben geprobeerd om een afwisselend programma te maken met hands-on sessies, deep dives in git, introducties in nieuwe technologie en frameworks, en filosoferen over agile development en developer ethiek. Wat ons betreft is dat goed gelukt en is die afwisseling ook deel van de aantrekkingskracht en waarde van de community. Op de meetup pagina van Nimma.codes kun je terugvinden wat we het afgelopen jaar precies gedaan hebben.
In juli komt het organizer team nog een keer bij elkaar om plannen te maken voor seizoen 2023/2024. Mocht je ideeën hebben voor talks, zelf een keer iets willen vertellen of willen hosten, meldt je dan snel in onze Nimma.codes slack.
Natuurlijk kijken we dan ook even terug en proosten we op een mooie eerste seizoen! Ik heb zelf het afgelopen jaar veel geleerd, veel leuke mensen leren kennen en veel plezier gehad op de bijeenkomsten. Ik hoop dat dat voor veel deelnemers geldt. Het idee dat ik met Nimma.codes voor ogen had is uitgekomen. Alle sprekers, deelnemers, hosts en natuurlijk de organizers: Joeri, Sander, Matthijs, Joris en Bram bedankt voor jullie bijdrage dit jaar. Volgens mij zijn we iets moois aan het opbouwen.