Hoe word je de Beste Werkgever?

Jiska Achter de schermen

Dit jaar deed Infi mee met een werkgeversonderzoek. Ons doel? Antwoord op de vraag: zijn wij de Beste Werkgever van Nederland?

We willen een stempel

Bij Infi zijn we veel bezig met het thema ‘goed werkgeverschap’. Ik heb er zelf praktisch mijn baan van gemaakt, en voor heel veel van mijn collega’s is het kritisch nadenken over onze bedrijfsprocessen en werkomgeving een dagelijkse bezigheid. Zo proberen we Infi een zo prettig mogelijke plek te maken voor onszelf en elkaar.

Omdat ik vind dat dat best goed lukt, wilde ik graag een stempel. Een sticker. Een diploma. Onze naam in de krant. Ik wil namelijk aan iedereen laten zien hoe leuk het bij ons is, en ik ben altijd op zoek naar manieren om twijfelende sollicitanten net dat laatste duwtje in de rug te geven. Daarom dompelde ik mezelf onder in de wereld van werkgeversonderzoeken.

De kandidaten

Na wat googlen ontdekte ik drie grote spelers: de Beste WerkgeversLijst van Intermediair en onderzoeksbureau Effectory, het NRC Beste WerkgeversOnderzoek van NRC Carrière en onderzoeksbureau SatisAction en het uit de VS overgewaaide Great Place to Work. Voor het onderzoek van Intermediair is Infi te klein: daaraan mag je pas meedoen als je met meer dan honderd medewerkers bent. Voor de andere twee onderzoeken gaf ik ons op. Hier lees je mijn bevindingen:

Great Place to Work

Op de site van onze medenerds van Q42 had ik al eens een foto van een ingelijst Great-Place-to-Work-certificaat ontdekt. In mijn ogen een bewijs dat Great Place to Work er als werkgeversonderzoek inderdaad goede standaarden op na houdt, dus Great Place to Work werd mijn eerste keus. Ik belde, werd teruggebeld, en kreeg een bezoekje van maar liefst twee adviseurs van het bureau die niet veel wilden rondkijken, wél thee wilden drinken en vooral veel wilden vertellen over hun dienstverlening.

Het traject bestaat uit vragenlijsten, een uitgebreid rapport en een optioneel verbetertraject met workshops en trainingen om de zwakke punten te verbeteren. Als je het goed doet, kom je op de lijst. Kosten: vanaf zesduizend euro (exclusief verbetertraject). Mèh. Bevestiging is leuk natuurlijk, maar we kunnen ons eigenlijk wel leukere dingen voorstellen om met dat geld te doen.

NRC Nieuwe Helden

Door naar het onderzoek van NRC Carrière, waar we mee kunnen doen aan de variant voor kleine werkgevers: NRC Nieuwe Helden. Ik belde en mailde met de psycholoog die grondlegger is van dit onderzoek en werd van harte uitgenodigd om deel te nemen. Kosten: vierhonderd euro. En als je het goed doet, kom je in de NRC. Now we’re talking.

Het traject bestaat uit een vragenlijst voor de werkgever (die me blaren op mijn vingers opleverde), een vragenlijst voor één tot drie werknemers (aselecte steekproef) en een telefonisch interview met de oprichter van het bedrijf. Er kwam niemand op kantoor kijken, maar dat snap ik ook wel voor die vierhonderd euro.

Het resultaat

Na een paar maanden afwachten kwam de dag van de prijsuitreiking. Het lukte me niet goed om erachter te komen wat nu de criteria waren waarop we werden beoordeeld: ja, arbeidsvoorwaarden, talentontwikkeling, interview oprichter en interview medewerker – maar hoe vergelijk je zulke dingen en hoe meet je dan eigenlijk precies?

Wel leerde ik onze mededeelnemers een beetje kennen: stuk voor stuk afgezanten van sympathieke kleine bedrijven die experimenteren met verschillende vormen (en maten) van zelfsturing, die worstelen met thema’s als feedback en beoordeling en die veel tijd steken in de persoonlijke ontwikkeling van hun werknemers. Leuk, herkenbaar en inspirerend. We werden 23ste en kwamen (heel klein) in de krant.

Doen?

Ja, doen! Het proces van ranking blijft al met al nogal magisch. Dat is onbevredigend: ik kan niet goed beoordelen of we hadden kúnnen winnen en daarom blijf ik zitten met het gevoel dat we hadden móeten winnen. Er zijn ook er geen scores en meetbare criteria bekendgemaakt, dus hoe leg ik die 23ste plaats uit aan al die bèta’s om me heen? Maar: deelnemen aan een werkgeversonderzoek is volgens mij een prima middel om jezelf bij potentiële werknemers onder de aandacht te brengen.

Het onderzoek van NRC zou ik zeker aanraden, vanwege de inspirerende mededingers, vriendelijke, grondige onderzoekers en een schappelijke prijs. Ik heb er een warm gevoel aan overgehouden. Bijzonder ook dat het onderzoeksbureau meer dan bereid was om achteraf met me na te praten en ons de juryrapporten van de winnaars na te sturen. Ik schrijf ons volgend jaar sowieso weer in!

[Jiska is HR-eindbaas bij Infi]

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of bel met Jolanda.