Winnaar InfiJectie 2020: Jeugdfonds Sport & Cultuur

Marco In het nieuws

Elk jaar schenkt Infi een deel van de winst aan een goed doel, dat we met z’n allen kiezen. Iedere Infiër mag een doel aandragen en dan wordt er gestemd. Het doel met de meeste stemmen wint de zogenaamde ‘InfiJectie’. De InfiJectie van 2020 ging naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Één op de 11 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Het Jeugdfonds Sport & Cultuur betaalt lesgeld en contributie voor kinderen uit gezinnen waar te weinig geld is voor een betaalde hobby of sport. Zo kunnen deze kinderen tóch meedoen!

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om met al die gezinnen in contact te komen. Maar het Jeugdfonds is met 225 aangesloten gemeenten en talloze lokale intermediairs een organisatie met behoorlijk wat ervaring en slagkracht. Infiër Marco won de InfiJectie met zijn overtuigende pitch voor dit mooie doel.

Marco, vertel eens: wat betekent het Jeugdfonds Sport en Cultuur voor jou?

“Ik werk nog niet zo lang bij Infi, dus dit was mijn eerste pitch. Toen ik eind vorig jaar hoorde over de InfiJectie, moest ik meteen aan het Jeugdfonds denken. Onze eigen kinderen hebben zwemles op een kleine zwemschool in de buurt, waar prominent een advertentie hangt gericht aan kinderen en ouders die geen geld hebben voor zwemles. Zoiets zet je wel aan het denken: goed leren zwemmen voelt toch als een soort basisvoorwaarde, zeker in Nederland. Twintig jaar geleden boden scholen bijvoorbeeld nog massaal (gratis) schoolzwemmen aan, nu gebeurt dat nauwelijks. Daar is dus een probleem ontstaan.

We hebben in onze persoonlijke omgeving ook gezinnen die kampen met geld als beperkende factor, als het gaat om de hobby’s van hun kinderen. En in een aantal minder welgestelde buurten in onze stad zie ik veel kinderen met overgewicht: zo jammer! Ik vind het gewoon enorm zonde als kinderen niet kunnen sporten, alleen maar door een gebrek aan geld. Dat is slecht voor hun gezondheid en voor hun ontwikkeling als mens, en uiteindelijk dus ook een verlies voor onze maatschappij. En als wij het Jeugdfonds kunnen helpen daar iets aan te doen, is dat een heel mooi, nobel doel!”

Wat gaat het Jeugdfonds doen met het geld dat Infi heeft geschonken?

“Het Jeugdfonds is heel lokaal gericht, het bestaat uit een enorm netwerk van kleine gemeentelijke initiatieven. Je kunt dus heel goed specifiek geld doneren aan een lokaal doel. Ik heb er echter voor gekozen om dat niet te doen. Dat was deels een strategische keuze: ik wilde graag winnen, natuurlijk, en dacht dat ik meer kans zou maken mijn collega’s te overtuigen met een pitch voor een nationaal doel dan met een pitch voor een lokaal doel! Maar de belangrijkste reden is dat ik het graag aan deskundigen overlaat wat er met onze donatie gedaan wordt. De mensen van het Jeugdfonds zelf kunnen het best inschatten waar onze bijdrage het meeste verschil kan maken.”

Nationaal vs lokaal, dus… Heb je nog meer handige pitch-tips voor toekomstige InfiJectie-deelnemers?

“Ik heb in mijn pitch op sport gefocust, omdat ik dacht dat dat meer zou resoneren bij mijn collega’s dan bijvoorbeeld vioolles – terwijl het Jeugdfonds zich richt op zowel sport als cultuur. Verder was het vooral leuk om mee te doen. Het was een laagdrempelige manier om mijn sales-vaardigheden te oefenen, bijvoorbeeld, en om al mijn collega’s iets meer van mezelf te laten zien!”

Bekijk ook de winnende InfiJecties van voorgaande jaren

Een afspraak maken bij ons op kantoor of wil je even iemand spreken? Stuur ons een mail of geef een belletje.