Van start-up naar overname door TripAdvisor
Eerst even Pauls 3 tips voor software start-ups
- Zorg dat je vanaf het begin een écht goed toekomstbestendig technisch platform neerzet, daar pluk je later de vruchten van.
- Ook al denk je dat je zonder kunt, voeg toch een product owner toe aan het scrum team voor haalbare sprints een succesvolle samenwerking met externe software partijen.
- Testen testen testen! Installeer een growth hacking team om conversies in je online flows te optimaliseren.
Over Couverts
Voordat Couverts in oktober 2016 werd overgenomen door Reserveringssite IENS van TripAdvisor, kon je op het platform 24/7 online reserveren bij 2500 restaurants in Nederland. Couverts begon in 2009 met de vervanging van het papieren boek voor de restauranthouder. Vlak voor de overname maakten 2.800 restaurants gebruik van de tool en had de consumentenapp 1,2 miljoen downloads. Ook had Couverts het grootste aantal reviews van Nederland en de meeste online reserveringen. Paul Wiertz was verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van Couverts.
Met welke uitdaging kwam Couverts bij Infi?
Infi werd gevraagd om een online reserveringsagenda te maken die het papieren boek van de restaurateur vervangt. De applicatie moest het mogelijk maken dat consumenten via verschillende kanalen konden reserveren, zowel via de website als apps. Paul vertelt: “De uitdaging was om een super schaalbare applicatie neer te zetten. En dat met een dynamische scope aan het begin van het project, wat stiekem hetzelfde was als géén scope. Wij wisten commercieel gezien precies wat restaurants nodig hadden, maar technische kennis hadden wij toen nog niet. En met deze input hebben we bij Infi aangeklopt. Daar wisten zij wel raad mee.”
“Infi was ons technisch geweten en heeft écht een externe CTO rol voor ons vervuld.”
Wat heeft Infi voor je waargemaakt?
Paul vervolgt: “In het begin was Infi alleen verantwoordelijk voor de backend. Met de jaren werd de backend steeds geavanceerder. Frontend moest hierin eigenlijk ook mee. Daarom is later ook de frontend ondergebracht bij Infi. Later volgden ook de apps voor zowel consument als restauranthouder. De features hebben we natuurlijk zelf bedacht met de restaurateurs, maar het feit dat de applicatie goed werkt en snel is, dat is nog steeds leidend. Er waren bijna 3000 restaurants dagelijks bezig in één complex software pakket. Ook na de overname werkt 30 tot 40% nog steeds met onze tool. En dat op een interface van 2010. Dat is wel serieus cool”.
Hoe heeft Infi het leven makkelijker gemaakt voor jou?
Paul: “De proactieve communicatie vanuit Infi over mogelijke bottlenecks en het voordragen van oplossingen daarvoor, dat was heel handig. Wij hebben bij Infi altijd vooral projecten uitgevraagd over nieuwe features, maar nooit op bijvoorbeeld technisch onderhoud of out-of-date frameworks. Daar kwamen wij niet mee, daar kwam Infi zelf mee. Deze minder leuke, maar desondanks noodzakelijke projecten kwamen dan ook op de roadmap terecht. Al besteedde ik natuurlijk liever budget aan features.”
Wat vond je belangrijk in onze aanpak?
Paul: “Wij leverden de roadmap en hebben samengewerkt in scrum teams. Developers vind ik leuk, met hen heb je dezelfde vibe om iets vets te bouwen. Gelijk vanaf het begin hebben we dan ook veel rechtstreeks gesproken met developers die ook echt kunnen communiceren. We begonnen zonder product owner, maar daardoor werden de sprints door ons veel te vol geduwd. Onze samenwerking ging nog veel beter toen we een product owner in het scrum team hebben gezet. Verder heeft Infi altijd gedegen technische kennis, kunnen ze snel schakelen, en leveren gewoon wat beloofd is. Dat werkt wel echt prettig. Ook leuk: als je bij Infi binnenkomt valt de ongedwongenheid op en vliegen de hoverboards je om de oren.”
“Zonder Infi hadden we in het begin überhaupt geen product om te verkopen.”
Wat heeft de oplossing voor jou opgeleverd?
Paul: “We hadden geen eigen developers in huis, maar hebben wel een softwarebedrijf neergezet. We hebben samen met Infi toffe dingen gebouwd die hebben geleid tot flinke omzetgroei en een solide bedrijf wat je kunt verkopen.”
Hoe heb je de toegevoegde waarde gemeten van ons product?
Paul: “De waarde werd gereflecteerd door de omzet die het opleverde. Ons businessmodel was gestoeld op de werking van de tool. Ook als we een feature request deden, vooral in het B2B stuk, wilden we inschatten hoeveel omzet we eruit dachten te halen. De laatste jaren heb ik met een growth hacking team geëxperimenteerd hoe we de flows konden verbeteren, en dat hebben we vervolgens met Infi technisch opgelost. Een voorbeeld hiervan was dat we door een technische tweak in de reserveringspagina te bouwen, we 25% meer conversie behaald op een cruciaal punt in de funnel. We hadden letterlijk een vertraging in de site gebouwd, net zoals vliegtuigmaatschappijen dat doen, waardoor we de propositie van real time reserveren bij restaurants aan een gebruiker konden tonen, wat leidde tot extra geloofwaardigheid.”
Kun je iets vertellen over de samenwerking met Infi?
Paul: “Wat het meest opvalt is de grote flexibiliteit van het team. Dingen worden echt snel gefixt. Er wordt ook goed met de klant meegedacht. Wat me ook is bijgebleven is het jaarlijkse handgeschreven Sinterklaasgedicht op de chocoladeletter. Dat was gewoon écht grappig.”
Couverts is overgenomen, waar ben je nu mee bezig?
Paul: “Ik ben mede-eigenaar van het condoommerk Wingman. We willen de challenger van Durex zijn en het merk in Europa en het liefst wereldwijd in de markt zetten, en dat gaat eigenlijk heel goed. Daarnaast ben ik vanuit Viqtor Ventures veel bezig om bedrijven te helpen met concept, creatie én realisatie. Dat vond ik ook zo leuk bij Couverts. Ik ben de brug tussen development, creatie en de business.”