Kunnen jullie kort vertellen wat CheapCargo doet?
Thomas: Het is de prijsvergelijker voor het versturen van pakketten, pallets, en documenten van Nederland naar de hele wereld. Hun kracht zit in onregelmatige zendingen, als jij bijvoorbeeld eens per jaar een reclamebord moet versturen naar al je winkels krijg je daar bij een verzendbedrijf geen contract voor, maar bij CheapCargo wel!
Matthijs: Door het grote klantenbestand is het totale volume van zendingen groot, waardoor CheapCargo lage verzendtarieven in kan kopen bij alle vervoerders. Daarnaast doen ze ook alle customer service voor hun klanten waarmee ze de vervoersbedrijven ontzorgen. Die vinden het daardoor heel prettig om met CheapCargo samen te werken. En doordat ze met zoveel vervoerders samenwerken kunnen klanten altijd de beste vervoerder vinden voor hun zending. Of dat nou een pakket, pallet of document is, en of die nu voor 9 uur de volgende werkdag in New York moet zijn of over 5 werkdagen in Madrid.
Waarom heeft CheapCargo Infi ingeschakeld?
Thomas: Ze hebben daar 15 jaar lang zelf software gemaakt om alle zendingen te regelen en managen, en ze hebben daar nu wat uitdagingen omdat ze meer succes hebben dan de software aankan.
Matthijs: En ze zijn erachter gekomen dat ze dus eigenlijk een softwarebedrijf zijn. Dat brengt hele interessante en unieke uitdagingen met zich mee, zoals het bouwen van een development team. Dat kan ontzettend moeilijk zijn – zeker als je dat nog nooit gedaan hebt, en dat is iets waar wij graag bij helpen!
Wat zijn jullie daar nu aan het doen?
Matthijs: We zijn op een ontspannen manier met het team bezig om gewoontes aan te leren die horen bij een groeiend-naar-volwassen softwarebedrijf.
Thomas: En daarbij zijn we sterk aan het refereren aan The Infi Way. Daarnaast is er ook gewoon een technische uitdaging: het platform moet schalen. Wij bieden technische kennis en ervaring, en hulp bij het onderzoek naar hoe we dat het beste kunnen realiseren.
En wat voor activiteiten horen daar dan bijvoorbeeld bij?
Thomas: Eigenlijk twee primaire dingen – en nog duizend dingen die daaronder hangen. We zijn een engineering cultuur aan het kweken, en de technische uitdaging (de schaalbaarheid) aan het aanpakken.
Matthijs: Concreet zijn we bezig met dingen als continuous integration, metrics verzamelen en monitoring opzetten, migreren naar cloud infra… En we zijn binnen de hele organisatie bezig met automatisering, dus niet alleen binnen development. De engineering cultuur betekent ook dat we een brug slaan tussen developers en de rest van de organisatie.
Thomas: We willen de software meer laten leven binnen de hele organisatie, niet alleen binnen het team. Zo zijn er ook klusjes die handmatig gedaan worden, waar we samen aan het onderzoeken zijn of dat te automatiseren valt, en of dat het waard is.
Hoe is jullie samenwerking met het team?
Matthijs: We willen alles echt samen uitvinden, en wij proberen daarin te faciliteren. Net als elke developer brengen wij weer een ander stukje ervaring mee, en we kunnen daardoor gerichte vragen stellen die het team verder helpen.
Thomas: Het is één team, één taak. We zijn geen bestempelde externen ofzo, we doen echt met ze mee, en we sturen de afdeling met zijn allen. We zijn er met de verfstok doorheen gemengd.
En buiten het team, hoe is de samenwerking met de opdrachtgever?
Thomas: We hebben volledig mandaat gekregen, dus dat is cool. “Wij willen een software bedrijf worden; make it happen.” We hebben vertrouwen, en werken samen op elk niveau van de organisatie.
Matthijs: Vertrouwen wordt gegeven, en op onze beurt pakken wij ook die verantwoordelijkheid.
Hoe voegt Infi waarde toe?
Thomas: Ik heb nog nooit zoveel impact gehad bij een bedrijf. We hebben bijvoorbeeld een proof of concept gemaakt met een voorstel voor een andere architectuur, waardoor de throughput een stuk beter zou kunnen worden. We zijn ook bezig geweest met het opzetten van meer alerting. Daardoor zijn we al een aantal interessante edge cases tegengekomen, bijvoorbeeld bij een cron job die midden in de nacht draait.
Matthijs: We hebben veel aandacht voor observability in de oude en nieuwe delen van de software, en daarmee zijn we de voorwaarden aan het creeëren voor schaalvergroting, binnen het team en de techniek.
Thomas: Daardoor kunnen we nu zelfs reageren op vragen die de klantenservice gaat krijgen, voordat ze ze krijgen. We hebben een heel duidelijk zakelijk probleem gekregen: “We willen dit, en het kan niet.” Daar kunnen we wat mee.
Wat heeft CheapCargo al geleerd van Infi?
Matthijs: We vergroten samen de focus op het toevoegen van waarde. We zijn van het team echt een geoliede machine aan het maken, en met zijn allen momentum op aan het bouwen.
Thomas: Iedere developer kent wel tooling die nieuw is voor de rest, en zo hebben wij ook al wat dingen geïntroduceerd die hun leven makkelijker kunnen maken. Ook zijn we meer actief op zoek naar bestaande tooling voor problemen, ook al is onze neiging als developers snel om zelf iets nieuws te maken. Dat helpt ook weer bij de focus op waarde toevoegen.
En andersom, is er iets wat Infi kan leren van CheapCargo?
Matthijs: Wij willen misschien soms te veel dromen waarmaken. Soms moeten we nee durven zeggen om een andere toekomst te enablen. Een roadmap maken is ook heel veel nee zeggen, en dat kan lastig zijn als je enthousiast bent.
Thomas: Een stukje value management, hoe maakt je nu echt moeilijke keuzes als je alles wil qua roadmap en focus. De wereld is zo groot, maar waar zit nu de kern van jouw project? Dat heeft CheapCargo heel goed in de gaten.
Nog afsluitende woorden?
Matthijs: Ik vond het verrassend om te zien hoe groot de impact op onze teamgewoontes en gedachteprocessen is geweest doordat we fysiek de ruimte anders inrichten, en hoe we ownership hebben genomen met het team binnen de organisatie. Posters aan de muur, bureaus anders, noem maar op. Dat vond ik best uniek om te mogen doen, en geweldig om zo duidelijk effect te zien.
Thomas: Het is tot nu toe echt mijn leukste project bij Infi, door het mandaat, de uitdaging, en de voortgang die we maken.
Matthijs: De Loesje poster die we hebben hangen is zo van toepassing hier. Ondanks dat er – zoals in elke software – dingen zitten die je anders zou willen zien, zijn we continu bezig met streven naar de dot on the horizon. We maken ontzettend veel impact.